Jak ładnie zredagować tekst?

Cześć!
Dzisiaj chciałabym pokazać jak opracować tekst np. na bloga.
Na potrzeby posta będę używać programu Microsoft WORD 2007- jednego z najpopularniejszych edytorów tekstu.

Jedne z najbardziej rażących błędów w tekstach ciągłych jest przerwa między akapitami. Pokażę to na podstawie fragmentu mojego opowiadania (Polowanie Rozdział 8)
Jak widzimy nie czyta się zbyt dobrze takiego tekstu. W opowiadaniach sprawia to, że akcja ma lekkie przerywniki. Oko nie widzi ciągłego tekstu, ale fragmenty jakby oderwane od siebie. Jeśli przenosimy działania bohaterów spokojnie można taką przerwę zrobić, ale zazwyczaj to się nie sprawdza.
Co zrobić, żeby to usunąć?
Wystarczy zaznaczyć cały tekst klikając Ctrl+A lub używając myszki, choć pierwsza opcja jest znacznie szybsza, jeśli mamy sporo tekstu do obrobienia. Następnie musimy wcisnąć Usuń odstęp po akapicie w prostokąciku podpisanym jako Akapit.
Gwarantuję, że po usunięciu odstępów oko czytelnika będzie się mniej męczyć, a co za tym idzie, będzie on mógł przejrzeć dużo więcej treści.
Kolejną sprawą jest czcionka i jej wielkość. Według Tomka Tomczyka w książce Bloger, dla postów powinna się ona mieścić w przedziale 12-16px. Zgadzam się z tym absolutnie, ponieważ mniejsza będzie nieczytelna, a większa… cóż tekst będzie się brzydko prezentował.
W WORDzie domyślna wielkość to 11px, a na powiększenie tekstu mamy dwie opcje.
Metoda I
Zaznaczamy cały tekst, klikamy prawym przyciskiem myszy na dowolne słowo, a potem trójkącik zaznaczony żółtą strzałką i wybieramy którąś z wartości w czerwonej ramce.
Metoda II
Zaznaczamy cały tekst i klikamy na trójkącik w pasku narzędzi (zielona strzałka), a potem wybieramy wartość w czerwonej ramce.
Oczywiście jeśli macie inny tekst niż do bloga, możecie wybrać dowolną inną wartość. Na ściągi najlepiej samemu wpisać wartość (klikamy prostokąt obok trójkącika i wpisujemy wybraną wartość), a na kartki prezentujące jakieś dane większe czcionki będą lepsze.
Czcionkę wybieramy na lewo od wielkości. Jaką wybierzemy to już zależy od naszego celu. Jeśli chcemy, żeby tekst był wyjątkowo czytelny może być Arial.
A jeśli chcemy, żeby tekst był przyjemny dla oka możemy wybrać Comic Sans MS.
W przemowach, czy poradnikach dobrze jest podkreślić lub pogrubić tekst. Te narzędzia są dostępne pod ramkami z rodzajem czcionki i wielkością. Pogrubienie w Metodzie I i II, ale podkreślenie tylko w II
Podkreślenia mają też różne rodzaje. Po kliknięciu na strzałeczkę opok podkreślonego „U” pokazują nam się one. W zależności od potrzeby możemy wybrać zygzak albo przerywaną linię. Jest też opcja „Więcej podkreśleń…”, ale jest to temat na osobny poradnik.
Możemy zmienić kolor czcionki (automatycznie został ustawiony czarny). Choć nie polecam tego w tworzeniu tekstów na bloga. Po prostu wygląda to nieestetycznie (wyjątek stanowi dopisek na końcu posta niezwiązany z poprzedzającą go treścią np. moje komentarze do rozdziałów Polowania)  W tym celu zaznaczamy część tekstu, którą chcemy zmienić i klikamy ikonkę zaznaczoną na obrazku.
Kolor tła czcionki też można zmienić (automatycznie został ustawiony przezroczysty). W tym celu zaznaczamy część tekstu, którą chcemy zmienić i klikamy ikonkę zaznaczoną na obrazku.
Ważną kwestią jest też cytat. Możemy go zapisać dwojako. Albo w cudzysłowie, albo kursywą. Które wybierzemy, to zależy od naszego tekstu. Jeśli np. piszemy wypracowanie i musimy zacytować fragment wiersza lub książki, to najlepiej użyć cudzysłów, zapisać to w osobnej linijce i wyśrodkować.
Ale jeśli w tekście chcemy użyć tytułu, to bezwzględnie używamy kursywy. Szczególnie w książkach/opowiadaniach. Używając cudzysłowia, sprawiamy, że czytelnik zacina się w tym momencie i zmniejsza się płynność akcji.
Na potrzeby tego poradnika fragment opowiadania został zmieniony.

Kiedy chcemy wymienić pewne rzeczy możemy użyć punktorów (czerwony), numerowania (zielony) lub listy wielopoziomowej (fioletowy). Raczej nie przyda to się w opowiadaniu, ale w pracy, w której prezentujemy jakieś dane jak najbardziej.
Oczywiście tak jak w przypadku podkreśleń, listy mają różne wyglądy. Przy każdym rodzaju znajduje się strzałeczka i możemy wybierać wedle gustu lub potrzeby różne kształty.
Aby w liście wielopoziomowej stworzyć poziom 2, 3, itd. Wystarczy wcisnąć klawisz Tab, a żeby wrócić do wcześniejszego poziomu dwukrotnie wciskamy Enter (musi być to koniec danego poziomu).
Możemy też oczyścić cały tekst, tzn. przywrócić go do automatycznych ustawień. Klikamy Przycisk nad zmianą kolory czcionki (automatyczne ustawienia: przerwy między akapitami, czcionka Calibri, wielkość czcionki 11px). Musimy pamiętać, żeby zaznaczyć jak wiele tekstu chcemy wyczyścić, ponieważ automatycznie wyczyści nam aż do miejsca, w którym wcisnęliśmy klawisz Enter. Uwaga: Opcja nie czyści zmiany tła tekstu.
WORD ma dużo, dużo więcej funkcji, ale do utworzenia ładnego, przejrzystego tekstu więcej nam nie potrzeba.  Możemy pobawić się w tworzenie tabelek, nagłówków, wstawianie obrazków, ale to przedstawię, jeśli ten tekst przyjmie się lepiej niż inne posty hehe. Zazwyczaj mam 0 komentarzy, więc jak zobaczę dwa od osób, które nie są mną, to się pomyśli xD
Dzięki za uwagę.
Do kolejnego posta

Saphira

Komentarze

  1. Świetna notka. Ja ostatnio też zaczęłam przywiązywać więcej uwagi do wyglądu tekstu, co na początku blogowania było dla mnie prawie nieistotne.
    xoxo
    L. (http://slowotok-laury.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :)
      Jakoś tak od zawsze lubiłam uporządkowany tekst, a wiem, że wielu ludzi nie ogarnia tego ;)

      Usuń
    2. Dziękuję za cenne rady.

      Usuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszystkie komentarze!
Każda, choćby najkrótsza, wiadomość daje ogromną motywację do pisania :)